Jakie są wady i zalety diety wegańskiej?

Jakie są wady i zalety diety wegańskiej?

Dieta wegetariańska, jak i wegańska zdobywają ogromną popularność na całym świecie. Warto dać im szanse ze względu na kwestie etyczne oraz środowiskowe, ale także z uwagi na własne zdrowie. Mimo kilku wad diety roślinnej, zalety znacznie je przeważają i sprawiają, że dieta wegańska jest naprawdę zdrowa dla człowieka. O czym jeszcze warto wiedzieć?

Co należy wiedzieć na temat diety wegańskiej?

Weganizm, czyli dieta wegańska opiera się na absolutnym wykreśleniu mięsa z diety, a także produktów pochodzenia zwierzęcego takich, jak nabiał, jaja czy wzbudzający wątpliwości jeszcze miód. Skutkiem tego dieta wegańska opiera się głównie na spożywaniu owoców i warzyw jak również produktów zbożowych i roślin strączkowych, w tym fasola, groch, soczewica, ciecierzyca i soja.

Rośliny strączkowe są w diecie wegańskiej dominującym źródłem dostarczania białka do organizmu. Soja jest bezwzględną podstawą weganizmu – jest bogata w białka, tłuszcze, węglowodany, składniki mineralne oraz witaminy!

Weganizm – jakie są efekty tej diety?

Dieta wegańska – naturalnie prawidłowo zbilansowana, może być bardzo zdrowa oraz dawać następujące korzyści zdrowotne:

  • dużo mniejsze ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej serca,
  • obniżony poziom złego cholesterolu LDL, a co za tym idzie – obniżone ryzyko wystąpienia miażdżycy naczyń krwionośnych,
  • niższe ciśnienie krwi – mniejsze ryzyko występowania nadciśnienia tętniczego,
  • obniżone ryzyko wystąpienia cukrzycy typu B,
  • obniżony wskaźnik BMI (ograniczenie nadwagi),
  • obniżona zapadalność na choroby nowotworowe,
  • obniżone ryzyko chorób przewlekłych.

Te korzystne rezultaty wynikają głównie ze zmniejszonego spożycia tłuszczów nasyconych oraz cholesterolu (istniejących w mięsie oraz produktach odzwierzęcych) w połączeniu ze wzmożonym spożyciem warzyw i owoców (ogromne źródło witamin i związków bioaktywnych).

Prócz tego zauważa się większą świadomość wegan przy wybieraniu produktów spożywczych, zwracają uwagę na zawartość konserwantów, sztucznych barwników bądź sztucznych aromatów. Również często sięgają po żywność ekologiczną, posiadającą certyfikat BIO. Dieta wegańska jest w dużym stopniu lżejsza oraz lekkostrawna, po prostu zdrowsza.

Dieta wegańska – jakie ma wady?

Dokumentne wykreślenie mięsa, ryb, jaj, mleka, serów, jogurtów i wielu innych produktów, nawet miodu, brzmi właściwie niepokojąco dla zdrowia i musi wiązać się z jakimiś niedoborami. W szczególności trudno jest zastąpić pełnowartościowe białko, żelazo i witaminę D i B12, jaką po prostu należy suplementować.

Weganizm potrzebuje pewnej kreatywności i świadomego myślenia o jedzeniu, jednak na rynku jest coraz więcej artykułów wegańskich, które cechują się dużą popularnością oraz pożądaniem pośród kupujących. W związku z tym wiele marketów nieustannie powiększa swoją wegańską ofertę i co chwilę na półkach można wynaleźć nowe produkty.

Jak zmienić swój sposób żywienia?

Wiele osób twierdzi, że dieta wegańska jest niezdrowa, ponieważ nie wiedzą, jak istotne jest odzwyczajenie organizmu od lat jedzenia mięs i nabiału. Należy powoli odstawiać te produkty, a także być cierpliwym. Mogą pojawić się niepożądane reakcje zdrowotne, jednak na dłuższą metę weganizm jest bardzo zdrowy. Warto więc działać stopniowo i nie poddawać się.

Informacje
Dodany przez użytkownika: Aga Adamska
Oceń
Ocena: brak
Liczba ocen: 0
Więcej od Aga Adamska
Jak pokonać bezsenność i przesypiać całe noce?
Komentarze: 0
Ocena: brak
Jakie są wady i zalety diety wegańskiej?
Komentarze: 1
Ocena: brak
Artykuły w kategorii Zdrowie i odżywianie
Dlaczego warto regularnie wykonywać badania USG?
Komentarze: 0
Ocena: brak
Jak pokonać bezsenność i przesypiać całe noce?
Komentarze: 0
Ocena: brak
Tagi artykułu
Komentarze
Olgierd Pawłowski

Nie dałbym rady żyć bez mięsa i ogólnie bez żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego.

Oceń
  • 0
  • 0
Dodaj komentarz